בשנים האחרונות נעשו לא מעט ניסיונות להוזלת מערך התחבורה הציבורי בישראל החל ממאמצי חקיקה ועד לכניסה של מתחרים חדשים לשוק.
בימים האחרונים, מתגברים הדיווחים על כך שנבחנים צעדים להגברת פעילות חברות התחבורה השיתופיות אובר (Uber) או ליפט (Lyft) – האם יש לכך סיכוי אמיתי?
האם מוניות אובר (Uber) השיתופיות בדרך לישראל?
חברת אובר (Uber) נותנת לכל אדם את האפשרות להסיע נוסעים בתשלום באמצעות הרכב הפרטי שלו. לפי מחקרים אחרונים שנעשו ברחבי העולם, כניסה של חברות שיתופיות כדוגמת (Uber) או ליפט (Lyft) למערך התחבורה הציבורי הובילה לירידה של עד 50% מעלות הנסיעה.
בימים האחרונים ישנם דיווחים כי שרת התחבורה הנכנסת, מירי רגב, הנחתה את הגורמים המקצועיים למצוא פתרונות יצירתיים לשוק התחבורה הישראלי ביניהם תגבור פעילות חברות התחבורה השיתופיות אובר (Uber) או ליפט (Lyft). כצפוי מהלך זה הוביל להתנגדות חריפה בקרב ציבור נהגי המוניות ולתגובה רשמית של יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי:
לפי שמשון נהג מונית בקרית גת, לא יתכן שיאפשרו לכל אדם מהישוב להסיע נוסעים ברכבו הפרטי כאשר ציבור נהגי המוניות הקיים השקיע מעל 200,000 ₪ בכל מספר ירוק (מספר אשר מקנה לאדם שמחזיק בו את האפשרות להפעיל מונית). אם המדינה מעוניינת לקחת את הזכות הזו מציבור הנהגים, המדינה חייבת לפצות אותם בהתאם. לפי הערכות של איגוד נהגי המוניות הארצי, מדובר על פיצוי של 7 מיליארד שקלים אשר יגיע בצורה ישירה למחזיקי המספרים הירוקים.
בנוסף, נהגי המוניות טוענים שכניסה של שירות אובר (Uber) או ליפט (Lyft) עלול להוביל לכך שנהגים לא מוסמכים, לא מבוטחים ולא מפוקחים יעניקו שירותי הסעה ללקוחות ובכך יסכנו את הציבור הרחב.
לסיכום, ימים יגידו אם כניסת שרת התחבורה מירי רגב תוביל לשינוי או שהסטטוס קוו במערך התחבורה הציבורי ישמר בהצלחה על ידי ציבור נהגי המוניות.
המאמר נכתב בשיתוף עם תחנת מוניות שמשון בקרית גת. תחנת מוניות שמשון מעניקה שירותי הסעות של מוניות בקרית מלאכי, מוניות באשקלון והסביבה הקרובה.